מהי התעמרות בעבודה?

מהי התעמרות בעבודה

אין ספק בכלל שמקום העבודה הוא המקום בו אנו מבלים את רוב השעות בהן אנחנו ערים. כולנו מחפשים מקום עבודה שייתן לנו הרגשה של סיפוק והכי חשוב שיהיה לנו טוב בו. לצערנו, אנו שומעים בשנים האחרונות, על לא מעט מקרים שבהם נלקחה מהעובדים תחושת הביטחון והם חוו מצב של התעמרות בעבודה.

איך תוכלו לזהות מהי התעמרות בעבודה?

התעמרות בעבודה נקראת גם התנכלות תעסוקתית. מדובר על יחס פוגע, מטריד, מבזה או משפיל שמופנה מטעם המעסיק לעובד או מטעם מישהו מטעמו או בכלל מטעם עמית לעבודה או כל אדם אחר שיש לו קשר ישיר עם העובד שחווה את היחס הנ"ל. כאשר מדובר על התעמרות, מדובר על התנהגות שאינה פיזית. לדוגמה, איומים, צעקות, השפלות, משימות שאינן הולמות את כישורי העובד, התעלמות מהעובד ועוד. על מנת שהתנהגות שאינה פיזית תחשוב להתעמרות, יש להוכיח שהאירועים חזרו על עצמם מספר פעמים ולא רק פעם אחת.

כמה מילים על הנושא באחריות

אין חוק מסודר לגבי התעמרות בעבודה. הנושא כולו נלמד על ידי בתי הדין האזוריים לעבודה שמאמינים שלכל עובד יש את הזכות לכבוד. כמו כן, כל עובד זכאי לסביבת עבודה שתהיה לא רק בטוחה אלא גם נעימה. בהתאם לכל אלה, על המעסיק לדאוג שאכן כך. כלומר, הדבר בתחום אחריותו.

מה אפשר לעשות כאשר יש התעמרות בעבודה?

יש מספר אפשרויות פעולה. אפשר לבחור לנקוט באחת מהן או בכמה מהן:

-הגשת תביעה כנגד המעסיק בבית דין אזורי לעבודה – במקרה של התעמרות בעבודה, בית הדין יכול לפסוק פיצויים לעובד או לעובדת בגין עוגמת הנפש שנגמרה להם. אין ספק שקשה מאוד לנהל תביעה כזאת וזאת משום שעובדים אחרים יחששו להעיד כנגד המעסיק. על כן, יש לאסוף המון ראיות מוצקות וזאת על מנת שיהיה אפשר להוכיח את ההתעמרות.

-התעמרות בעבודה יכולה להיחשב ללא כל בעיה להרעה בתנאי העבודה של העובד. במקרה כזה, החוק קובע שהעובד יכול להתפטר ויותר מזה, הוא גם יהיה זכאי לפיצויי פיטורים.

-התעמרות בעבודה יכולה להשפיע על הבריאות של העובד, לא רק בפן הנפשי אלא גם בפן הפיזי. על כן, אפשר להגיש תלונה למוסד לביטוח לאומי ולבקש להכיר בפגיעות הבריאותיות כנכות שנגרמה מעבודה. במידה ותוכר התביעה, התובע יכול לזכות בכספי פיצויים וגם בקצבה חודשית.

-אפשר להגיש תביעה אזרחית בגין לשון הרע כנגד האדם המתעמר. התובע יכול להיות זכאי לתשלום פיצויים עם הוכחת נזק ופיצויים שאינם כוללים הוכחת נזק.

-במידה וההתעמרות כוללת גם איומים, אפשר להגיש תביעה פלילית נגד המתעמר. הדבר יגרום לכך שיפתח הליך פלילי כנגדו.

לסיכום…

אם חוויתם התעמרות במקום העבודה, אל תהססו ופנו כמה שיותר מהר לעורך דין לדיני עבוד שידריך אתכם איך לפעול. זכרו שלאף אחד לא מגיע יחס משפיל, מעליב ומבזה במקום העבודה.