דלקות אוזניים נפוצות והטיפול בהן

איך מטפלים בדלקות אוזניים

דלקות אוזניים שכיחות בעיקר בגיל הילדות, אך לא רק. ניתן לראות שגם מבוגרים עשויים ללקות בדלקות אוזניים. בכתבה הבאה, נציג סקירה על דלקות אוזניים ודרכי טיפול מומלצות.

הכתבה בשיתוף עם המרכז לרפואת האוזן.

כמה מילים על דלקת אוזן חיצונית

מדובר על דלקת נפוצה אצל אנשים מבוגרים. היא עשויה להופיע בחודשי הקיץ. אגב, מה שתורם להתפתחות של אותה הדלקת הוא שחייה בים או בבריכה. כמו כן, היא גם יכולה להיגרם באמצעות פטריות שמתיישבות באוזניים. כל מי שסובל מדלקת זו, מעיד על כאבים עזים. יתרה מזאת, יש התפתחות בצקת של עור תעלת השמע החיצונית. אותה בצקת, מביאה לחסימה מוחלטת של תעלת השמע ועל כן גורמת לירידה בשמיעה. לעיתים, גם יש הפרשות מהאוזן. אגב, במידה והדלקת נגרמת על ידי פטריות, התלונה המרכזית תהיה גרד באוזן ותחושת אטימות. אפשר לאבחן את הדלקת הזאת על ידי בדיקת האוזניים ובהתאם לתלונות של החולה. במסגרת הטיפול, רופא אף אוזן גרון, שואב את ההפרשות שהצטברו ונותן מרשם לטיפות אוזניים.

כמה מילים על דלקת אוזן תיכונה

מדובר על דלקת שילדים סובלים ממנה בעיקר. הסימפטומים שמאפיינים אותה הם ירידה בשמיעה וכאבים באוזניים. האבחנה לסוג דלקת זו, נעשית גם היא על פי תלונות החולה. הטיפול המתאים הוא אנטיביוטיקה וגם מרשם לתכשירים להורדת גודש בדרכי הנשימה.

כמה מילים על כאבי אוזניים

חשוב לציין שלא כל כאב אוזניים, מקורו אכן באוזניים. כאבים יכולים להגיע מכל מיני מקורות כמו, דלקת גרון, בעיות בשיניים, הפרעות בפרקי הלסת ועוד. בכל מקרה, יש לקבוע תור לרופא אף אוזן גרון, שישלול שמקור הכאב הוא מהאוזניים. ניתן לעשות זאת על ידי בדיקת אוזניים. במידה והבדיקה תקינה, אז לא יהיה צורך לטפל באוזניים וכן יהיה צורך לחפש את מקור הכאב ולטפל בו כמו שצריך.

מהי שעווה באוזניים והאם יש צורך לנקות את האוזניים?

שעווה היא הפרשה טבעית של האוזניים. למעשה, יש לה תפקיד מרכזי בהגנה על עור התוף ועור התעלה. חשוב לציין, שעקרונית אין צורך בניקוי השעווה וזאת משום שהאוזניים מתנקות מעצמן. מה שכן, במקרים בהם יש ייצור גבוה של שעווה או שעור תעלת השמע אינו תקין, אז מומלץ להסיר את השעווה.

עצות וטיפים לשמירה על האוזניים

להלן:

-שחייה לא מזיקה לאוזניים וזאת כל עוד המים אינם מזוהמים והאוזניים בריאות.

-רוח לא מזיקה לאוזניים ואין צורך לאטום את האוזניים בצמר גפן כאשר נחשפים למזג אוויר קר.

-אין להחדיר שמן לאוזניים. הדבר לא תורם לריפוי דלקת אוזניים ובמקרים מסוימים, השמן עשוי להחמיר את הדלקת.

-נמצאים במטוס והוא עומד לבצע נחיתה? עשו לכם הרגל ותלעסו מסטיק או בצעו פעולת פמפום למניעת תופעה הנקראת "בארוטראומה" (נזק פיזי לרקמות הגוף, הנגרם כתוצאה מהפרש לחצים של האוויר בתוף הגוף והאוויר הנמצא מחוץ לגוף).