איך לבחור נוטריון?

איך לבחור נוטריון

ישנם מקרים בחיים בהם אנו נזקקים לשירותיו של נוטריון, אך האם אתם יודעים כיצד בוחרים נוטריון? מהם סמכויותיו? מתי ישנה חובה להשתמש בשירותיו? כל המידע החשוב שעליכם לדעת במדריך הבא

סמכויותיו החשובות של הנוטריון כוללות אישור מסמכים משפטיים כמו הסכם ממון, צוואה וייפוי כוח למגוון מטרות, על מנת שיהיו קבילים בבתי המשפט. אישורים אלה מהווים ראיות בהליכים משפטיים ואינם מצריכים ראיות נוספות, וזאת כפועל יוצא מחוק הנוטריונים משנת 1976.

נוטריון הוא למעשה עורך דין שהוכשר והוסמך לכך וקיבל רישיון ממשרד המשפטים. אך לא כל עורך דין הינו נוטריון, היות ולצורך קבלת רישיון נוטריוני יש לעמוד בתנאים הבאים:

-בעל עבר משפטי נקי

-לא הורשע בעבירה שיש בה קלון

-לפחות 10 שנות וותק בעריכת דין

-סיום קורס הכשרת נוטריונים בהצלחה

חשיבות אימות נוטריוני בייפויי כוח

ייפויי כוח חייבים אסמכתא נוטריונית כאשר מדובר בשני סוגים: ייפוי כוח כללי, למקרים בהם ילדים מטפלים בענייניהם של הוריהם המבוגרים מול המוסדות השונים, וייפוי כוח המיועד לביצוע של עסקאות נדל"ן שונות כמו מכירה או השכרת דירה ועוד.

דוגמא למקרה נוסף בו נדרש מסמך נוטריוני היא בעת נטילת הלוואה כאשר יש צורך באימות של נוטריון המאשר את זהות החותם.

שירותים נוספים של הנוטריון

הנוטריון רשאי לעסוק בעריכת צוואה ובכך להבטיח את קבילותה בבתי המשפט, כמו גם לערוך הסכמי ממון לפני שבני הזוג נישאים או במהלכם. כאשר קיימים מסמכים אלה החתומים על ידי נוטריון  אין צורך באישורים משפטיים נוספים, והם קבילים לכל דבר ועניין.

תרגום מסמכים משפטיים אשר ייעשה בהם שימוש בפני נציגות זרה או בארץ או בחו"ל – היא עוד סמכות חשובה של הנוטריון. באפשרותו לאשר את אמינות המסמכים המתורגמים ולאמת אותם כמו במקרים של תעודות ממוסדות לימוד מחו"ל או הנפקת דרכון זר. חשוב לבדוק כי הנוטריון שולט בשפת המקור של המסמך ובשפה אליה נועד התרגום.

כיצד בוחרים נכון נוטריון?

בחירת נוטריון בקפידה תבטיח לכם ראש נקי מדאגות, והצלחת התהליך שעל הפרק באופן מהיר ויעיל. לצורך כך, חשוב לבחור נוטריון המתמחה בתחום בו אתם נזקקים לעזרתו והוא בקיא במתן אישורים אלה. יש לוודא כי ברשותו רישיון פעיל ותקין ממשרד המשפטים. חשוב לבדוק שעלות שירותיו אינה גבוהה מהמקובל, שכן שכר טרחתו של נוטריון הינו קבוע בחוק על מנת שתהיה אחידות בעלויות, והוא לא יוכל לדרוש יותר מהמקובל. היתרון הוא שבמידה וידרשו מכם עלות גבוהה יותר תוכלו לחסוך זאת, ותדעו מהו המחיר הצפוי בגין השירותים להם אתם נדרשים.

עצה נוספת שתאפשר לכם לבחור נכון נוטריון היא להתייעץ עם חברים ובני משפחה אשר השתמשו בשירותים אלה, ויוכלו להמליץ לכם על איש המקצוע שעשה את עבודתו נאמנה, וסייע להם בענייניהם המשפטים באופן יעיל ומהיר.